پوستر چیست ؟هر آنچه که درباره پوستر باید بدانید - مای پی اس دی شاپ

پوستر چیست؟ هر آنچه که درباره پوستر باید بدانید

سلام و وقت بخیر به تو کاربر عزیز مای پی اس دی شاپ. از بیشترین مواردی که به طور روزمره جلوی چشممونن میتونیم پوستر ها رو نام ببریم!

پوسترهای بزرگ رو توی کل شهر میبینیم. انواعشونو! تجاری، مذهبی، علمی… چرا اونا انقدر فراگیرن؟ انواع شون چه کاربردی داره؟ یک پوستر خوب چه پارامتر هایی داره؟ بیا تا راجبش بیشتر بدونیم!

پوستر چیست ؟هر آنچه که درباره پوستر باید بدانید - مای پی اس دی شاپ

پوستر چیست و چه انواعی دارد؟

پوستر ها صفحات کاغذی بزرگی هستن که به منظور تبلیغ یا اطلاع رسانی روی سطوح عمودی میچسبونیمشون.

پوستر واژه انگلیسیش هست، که توی فارسی اعلان نام گذاری شده. شاید واژه فرانسوی: آفیش یا واژه آلمانی: پلاکات هم به گوشتون خورده باشه.

اولین پوستر ها روی چوب طراحی میشدن. تاریخ ابداع پوستر هم برمیگیرده به آخرای قرن نوزده میلادی توی انگلستان. و سیر تحولات اون، توی همون سال ها تو فرانسه ادامه پیدا کرد.

همون جایی که ژول شره، پدر هنر پوستر زندگی میکرد. بعد جنگ جهانی دوم هنر پوستر و اصولا هنر گرافیک اوضاع بهتری پیدا کرد. و کم کم بصورت چاپ روی کاغذ و مقوا تو کل دنیا گسترش یافت.

پوسترها رو از نظر محتوا میشه به سه دسته تقسیم کرد:

تجاری: مثل تمام پوستر های تبلیغاتی

فرهنگی: مثل معرفی موزه ها، نمایشگاه های هنری و فرهنگی، یادبودها

اجتماعی: برای هشدار و راهنمایی های عمومیه مثل محیط زیست و مشکلات اجتماعی

اصولا برای پوستر ابعاد مشخصی وجود نداره. فقط معمولا به قدری بزرگه که از فاصله نسبتا نزدیک راحت دیده میشه. اما اندازه های رایج اونا عبارت اند از:

۲۱٫۶۹ سانتی‌متر در ۲۷٫۹۴ (۸٫۵ در ۱۱ اینچ) که اندازه‌ی کاغذ A4 هست

۲۱٫۹۴ سانتیمتر در ۴۳٫۱۸ سانتیمتر ( ۱۱ در ۱۷ اینچ)

۵۵٫۸۸ سانتیمتر در ۸۶٫۳۶ سانتیمتر (۲۲ در ۳۴ اینچ)

۶۰٫۹۶ سانتیمتر در ۹۱٫۴۴ سانتیمتر (۲۴ در ۳۶ اینچ)

پوستر چیست ؟هر آنچه که درباره پوستر باید بدانید - مای پی اس دی شاپ

پوسترهای خوب چطور طراحی میشود؟

پوستر از سه المان ثابت رنگ و فونت و فرم تشکیل شده. که هر کدوم نکته ای برای بهتر شدن طرحمون دارن.

رنگ: برای به کاربردن رنگ در پوسترها،باید با مفاهیم رنگ ها آشنا باشیم. چون پوستر ها وسیله تبلیغات یا اطلاع رسانی هستن، باید به چشم بیان! پس انتخاب رنگ ها می تونه خیلی توی این زمینه اثربخش باشه.

بهتره که بیشتر از سه رنگ مهم و اصلی، توی طرحمون نباشه. چون استفاده از رنگ های زیاد میتونه شلوغی ایجاد کنه و تاثیر خوبی نذاره؛ جز موارد خاص!

رنگ های گرم باعث افزایش هیجان و ضربان نبض میشن. برای همین در پوسترهای خوراکی بیشتر استفاده میشن. رنگ های سرد احساس آرامش و اطمینان رو منتقل میکنن. پس اگه لازمه مخاطب به ما اعتماد کنه(مواردی مثل بانک و بیمه…) رنگ های سرد رو به کار میبریم.

فونت: مشخصه که هر چقدر فونت ها با موضوع متناسب تر باشن، تاثیر بهتری دارن. مثلا پوستر یک رویداد تاریخی، اگه از فونت همون زمان استفاده کنیم خیلی جالب تره! یا برای یک تبلیغ کودکانه، فونت های فانتزی خیلی بیشتر جواب میدن. خلاقیت توی فونت ها حرف اولو میزنه؛ نباید مخاطب حس کنه داره به یک کتاب ساده نگاه میکنه!

فرم: فرم ها همون شکل ها و نماد های بکار رفته توی پوسترهان. ماندگاری و تاثیرگذاریشون به مناسب بودنشون برمیگرده.

فرم ها مثل رنگ ها مفاهیم بصری مختلفی رو منتقل میکنن. مثلا خطوط شکسته در صنایع سنگین استفاده میشه (مثل صنایع خودروسازی) و خطوط منحنی توی صنایع و خدمات یا تولیدات ملایم تر (مثلا صنایع غذایی یا تولیدات اسباب بازی ) کاربرد داره. انتخاب فرم ما به مفهومی که میخایم منتقل کنیم بستگی داره!

پوستر چیست ؟هر آنچه که درباره پوستر باید بدانید - مای پی اس دی شاپ

در کل پوستری که طراحی میکنیم در قدم اول باید بتونه نظر مخاطبو به خودش جلب کنه؛ در قدم دوم باید بتونه مفهومو به درستی منتقل کنه و همه اینا برمیگرده به خلاقیت ما!

میتونی از پوسترهای سایت دیدن کنی تا بهتر منظورمو متوجه شی! ممنون ازت که امروز هم در کنار من بودی تا یه مطلب دیگه رو یاد بگیریم.

میخای بریم ببینیم تراکت چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب:
enemad-logo
جستجو کردن