سلام. وقتت بخیر. خوشحالم که دوباره سایت مای پی اس دی شاپ رو انتخاب کردی. توی پست قبل راجب استند تحقیق کردیم و فهمیدیم که عنصر تبلیغاتیِ پرکاربردیه! حالا میریم سراغ یک تکنیک جدید برای آسون کردن ارتباط با مخاطب؛ اینفوگرافیک بهت پیشنهاد میکنم برای حرفه ای تر شدن، این پست رو از دست ندی.
اینفوگرافیک چیست و چه کاربردی دارد؟
اینفوگرافیک (Infographic) ، ترکیب دو کلمه اینفو (Information) به معنی اطلاعات و گرافیکه (Graphic).
هدف اینفوگرافیک اینه که اطلاعاتو راحت و سریع و توی بهترین بستر به ما بده. و از انواع المانهای گرافیکی مثل آیکون ها، تصاویر، دیاگرام، نمودار و تلفیق اونا با اطلاعات و آمار برای این کار بهره میگیره.
شاید نوشته های طولانی دل زده مون کنن، اما طبق تحقیقات تصاویر توجه مون رو بیشتر جلب میکنن و ما بهتر دنبالشون میکنیم. و حتی مغز ما بهتر میتونه اونا رو به خاطر بسپره.
شاید اگه به جای اینکه پیام های بهداشتی (که طولانین و جذابیت خاصی ندارن) هر شب زیر نویس بشن از تلویزیون در غالب اینفوگرافیک ها به ما ارائه میشدن خیلی بهتر جذب میشدیم!
توی زمینه های زیادی میشه از اینفوگرافیک کمک گرفت. مثلا آموزش، تبلیغات، اطلاعرسانی، فرهنگسازی، رزومه نویسی، ترویج علم و….
اگرم فکر کنیم که اینفوگرافیک مال امروز و دیروزه کاملا اشتباه کردیم! آدما از هزاران سال قبل از این روش واسه انتقال و تفهیم اطلاعات استفاده میکردن.
قدیمی ترین نمونه ای هم که تا الان کشف شده مربوط میشه به اواخر عصر سنگ توی غار Chauvet که توی جنوب فرانسه هست. پیشنینیان ما با به تصویر کشیدن عکس حیوون ها اطلاعاتی رو روی دیواره های غار حک کردن!
اولین اینفوگرافیک توی کتاب اطلس سیاسی و تجاری ویلیام سیلوستر مورد استفاده قرار گرفت.
این کتاب توسط هیستوگرامها و نمودارهای میلهای، اقتصاد انگلستان سده ۱۸ رو توضیح داده. ولی هر چقدر که میگذره و فضای وب گسترده میشه، اینفوگراف ها هم وسیع تر میشن.
اونا ویژگی هایی دارن که خیلی کاربردی و به درد بخورشون کرده.مثلا:
- آسون میتونن اطلاعات رو منتقل کنن
- توی زمان کم مطلب رو ارائه میدن
- حوصله مخاطب رو سر نمیبرن
- میتونن توجه آدم های مختلف رو جلب کنن
- میتونن غیر مستقیم مفاهیمی رو به خورد مخاطب بدن
انواع اینفوگِرافیک چیست؟
اینفوگرافیک ها بر اساس نوع طراحیشون به 4 دسته تقسیم میشن:
ایستا (Static): همه اطلاعات توی یک مرحله به صورت یک تصویر واحد نمایش داده میشن.
پویا (Dynamic): اطلاعات به صورت متحرک در غالب انیمیشن و تازگیا توی شبکه های اجتماعی به صورت فایل های GIF نشون داده میشن.
تعاملی (interactive): اینفوگرافیک ها توی این نوع با کاربر در تعاملن و بر اساس انتخاب کاربر، اطلاعاتو نمایش میدن که معمولا در بستر وب سایت ها و اپلیکیشن طراحی میشن.
فیزیکی (Physical): اطلاعات در قالب یک حجم یا ماکت سهبعدی ارائه میشن.
ما میتونیم برای ساختن اینفوگرافیک از برنامه هایی مثل ویزیو و اکسل کمک بگیریم؛ اما بهینه ترین نرم افزاری که میشه باهاش اینفوگرافیک درست کرد؛ ایلوستریتوره! همون وکتور ساز معروف ادوبی. (میتونیم برای آشنا شدن با نرم افزار ایلوستریتور پستشو بخونیم)
ممنون ازین که منو توی این یادگیری همراهی کردی.
امیدوارم جواب سوالاتو پیدا کرده باشی.
میتونی به اینفوگرافیک های سایت هم سر بزنی تا نمونه ها رو ببینی.
فکر میکنی چقدر نرم افزار کورل رو بشناسی؟!