سلام. روزخوش. ممنون که دوباره سایت مای پی اس دی شاپ رو انتخاب کردی. امروز میخایم در مورد یک چیز خیلی آشنا و کاربردی صحبت کنیم. تراکت هایی که در طول روز زیاد میبینمشون… همه جای شهر!
دلیل این فراگیری چیه؟
تراکت ها چه انواعی دارن؟
همراه من بمون تا راجبش بدونیم.
انواع تراکت چیست و چه کاربردی دارد؟
تراکت از انواع تبلیغات کاغذیه. یک برگه ای که کاربردش این موارده:
تبلیغ تجاری که برای فروش کالا یا خدمات به کار میره
طرز استفاده از یک کالا رو توضیح میده
ویژگی یک کالا یا تخفیفات رو بهمون اطلاع میده
تبلیغ یک رویداد ویژه مثل کنسرت، گردهمایی یا یک جشنواره رو میکنه
پیام های سیاسی، مذهبی و اجتماعی رو انتقال میده مثل تراکت های انتخاباتی
تراکت ها نسبت به هزینه کمی که دارن، بازدهی قابل توجهی دارن.
معمولاً تراکتهای تبلیغاتی یک رو چاپ میشن ولی میشه که دورو هم چاپشون کرد.
به دو نوع سیاه و سفید و رنگی تقسیم میشن. سایز ثابتی ندارن و میشه در هر سایزی اونا رو طراحی کرد. اما سایز های مرسوم آن این هست:
سایزDL (1/3 A4) : 99×210 mm کاغذ هایی که راحت توی جیب جا میشن
سایز A7 : 74×105 mm اندازه ی کوچیکی که فضای بسیار محدودی برای نوشتن داره.
سایز A6 : 105×148 mm معمول ترین سایز تراکته که اندازه یک کارت پستاله
سایز A5 : 148×210 mm فضای بیشتری داره و مورد توجه کمپانی هایی که چیز بیشتری برای توضیح دادن دارن.
سایز210×297 mm: A4 یک تراکت بزرگ که شاید راحت نشه حملش کرد. این مورد بیشتر برای معرفی یک محصول به کار میره.
اگرم خاستیم که یکم متفاوت تر تراکتمون رو چاپ کنیم، میریم سراغ مدل مربعی که توی سایز های 210×210 mm ، x148 mm 148، x140 mm 140 هستن.
درسته که تراکت ها عمر کوتاهی دارن اما باز هم باید جنسشون طوری باشه که برای مدت بیشتری دوام بیارن و سریع آسیب نبینن.
هم چنین متریال، روی زیبایی تراکتمون خیلی موثر هست. ما باید با توجه به نوع کار و هزینه ای که میخایم بپردازیم انتخاب کنیم.
الوان، تحریر، گلاسه، کتان، کرافت؛ کاغذ هایی هستن که برای چاپ تراکت مورد استفاده قرار میگیرن. به طور کلی تراکت های گلاسه رنگی بیشتر از همه به کار گرفته میشه!
تراکتِ خوب چه تراکتی است؟
تراکت یک نوع تبلیغه؛ پس باید جلب توجه کنه! استفاده نکردن از کلیشه ها و طراحی یک تراکت خلاقانه خیلی به موثر بودنش کمک میکنه.
تصاویر و رنگبندی ها خیلی قابل توجهن. به صورتی که یک تصویر بد، نبودنش بهتر هست! چون باعث اختلال توی تمرکز بصری مخاطب میشه.
توی کلمات انتخاب شده باید دقت کنیم. چون باید تمام اون اطلاعات مفید رو توی کلمات کمی جا بدیم! و اینکه کلماتی که جلب توجه میکنن و یا چیز های مهمی رو که باید بولد کنیم برای مخاطب، با طراحی و انتخاب فونت درست به درستی انجامش بدیم.
نکته ای که برای تاثیر گذاری تبلیغمون خیلی مهمه، نحوه توضیح اونه! مهم اینه که هر چیزی که ما میخایم تبلیغش کنیم، بستر خودشو داره! پس با توجه به نوع کارمون مکان مناسب و نحوه توضیع رو انتخاب میکنیم.
شیوه معمول توضیع تراکت ها به این صورت هست:
- زیر برف پاک کن ماشین ها بذاریمش
- لای در خونه ها قرارش بدیم
- بین مردم توی خیابون ها، نمایشگاه ها یا مراکز تجاری و اداری پر رفت و آمد پخشش کنیم
- روی تابلو اعلانات و دیوارها بچسبونیمش
برای دیدن طرح های نمونه میتونی به تراکت های سایت سر بزنی.
ازت ممنونم که وقتتو در اختیارم گذاشتی.
امیدوارم مطالب برات مفید بوده باشه و باز هم بیای تا با هم راجب همه چیز اطلاعات کسب کنیم.
راستی چه قدر با فونت ها آشنایی داری؟