سلام و روز بخیر. خوشحالم که دوباره توی مای پی اس دی شاپ ملاقاتت میکنم. امروز قراره بریم سراغ مهم ترین عنصر توی برندینگ! اولین چیزی که ما از یک برند یادمون میاد چیه؟ لوگو برند! علامت نمادین و مخصوصش! خیلی مهمه که ما هویت برندمون رو با چه شکلی به یاد مخاطب بسپاریم. اینه که لوگو رو انقدر با اهمیت میکنه. پس برای حرفه ای تر شدن بیا تا راجبش بفهمیم.
لوگو چیست و چه کاربردی دارد؟
ما لوگو میسازیم تا خودمونو با یک نشان تو ذهن مخاطب حک کنیم.
کوکاکولا، اپل، رئال مادرید، یوتیوب… با خوندن اینا چه تصویری میاد توی ذهنمون؟
این اسم ها به اندازه کافی بزرگ و معروف هستن، اما چون حافظه بصری آدما قوی تر کار میکنه، این لوگوشونه که به عنوان اولین چیز جلوی چشممون میاد. لوگو فقط مال حیطه تجاری نیست، الان دیگه هر سازمان و نهادی باید برای خودش یک نشان داشته باشه! شکل، رنگ، سبک حروف و… به شکل خاصی با هم ترکیب میشن و یک لوگو یا نشان میسازن.
حتما هم نباید خوانا باشن! باید جذاب، قابل شناسایی و به یاد ماندنی باشن. همچنین باید با برند ما همخونی داشته باشن.
لوگوی ما باید با استراتژی مد نظر برای برندمون، سنخیت داشته باشه!
انواع لوگوها
ما با توجه به کسب و کارمون و هدفی که داریم لوگومونو از انواع لوگوها انتخاب میکنیم.
انواعشون این ها هستن:
مونوگرام: برای شرکت هایی با اسم های طولانی و سخت، که لوگوی حرفی میخان؛ بهترین گزینه این مدله! با استفاده از چند حرف( که معمولا حروف اول کلماتِ برنده) لوگومونو میسازیم.
مثلا برندهای آشنای تلویزیون مثل HBO و CNN، یا کمپانی بازی های ویدیویی ورزشی (Electronic Arts) که معروف به EA هست!
لوگوتایپ: این مدل لوگو روی اسم برند تمرکز داره و باعث شناخته شدنش میشه. با یک تایپوگرافی قدرتمند خیلی خوب میتونیم اسم برندمون رو معروف کنیم! بهترین نمونش هم گوگله! کوکاکولا و ویزا و فیسبوک هم از همین مدلن.
تصویری: یک مدله هوشمندانه که برند رو در قالب یک تصویر نمادین معرفی میکنه. مثلا اپل و توییتر!
انتزاعی: لوگوی انتزاعی یک نوع خاص از لوگو تصویریه. به جای اینکه یک تصویر مشخص مثل سیب و پرنده داشته باشه، ازشکلای هندسی انتزاعی درست شده.
مثل دایره Pepsi ، یا برگ های آدیداس! لوگوهای انتزاعی خوبیشون اینه که منحصر به فردن؛ یک تصویری که هویتش فقط مال برند شماست رو نشون میدن!
کاراکترها: وقتی میگن چیتوز یاد میمونه میفتیم نه؟! این همون کارکتر سازیه. ما میایم لوگومون رو به شکل یک کاراکتر در میاریم و اون کاراکتر میشه معرف ما! مثل پرینگلز(مارک معروف چیپس).
ترکیبی: هر موقع به نظرمون استفاده از اسم و شکل با هم برای لوگومون لازم بود، میریم سراغ نوع ترکیبی! نمونه هاش هم Doritos،Burger King و Lacoste هستن.
میتونیم از بین این ها لوگوی خودمونو انتخاب کنیم. و اینکه برای هر کدوم چه فونتی، چه رنگی و چه شکل هایی رو استفاده کنیم، همش برمیگرده به نوع کسب و کار خودمون! مثلا برای کار رسمی و اداری فونت فانتزی و رنگ های هیجانی به درد نمیخورن، چون باید حس اعتماد و حرفه ای گری رو القا کنیم!
برای همین میتونی توی پست بعدی همراه من باشی و روانشناسی رنگ ها رو با هم یاد بگیریم.
رنگ ها عنصر ثابت توی محیط گرافیکن! پس تو هر زمینه ای که هستیم، دونستن راجب اونا خیلی واجبه!
ممنون از این که تا آخر پست همراه من بودی؛ امیدوارم تو هم مثل من کلی چیز یاد گرفته باشی!