سلام دوست من. حال خوبی رو توی این روزها برات آرزو میکنم. همونطور که میدونی ما توی پست قبل فهمیدیم که رنگ سازمانی، رنگ مخصوص هر برنده؛ و اینکه چه رنگی برای این کار مناسبه! حالا که از عنصر مهم بصری کسب و کارمون آگاهی پیدا کردیم، وقتشه بریم سراغ عنصر مفهومی! به نظرت یک شعار تبلیغاتی خوب چه قدر میتونه توی کسب و کار ما موثر باشه؟ تا آخر پست همراه من بمون تا کامل از مفهوم و کاربرد اسلوگان و تگلاین سر در بیاریم.
اسلوگان و تگلاین چه هستند و چه تفاوتی دارند؟
“هیچ کس تنها نیست” مطمئنم که گفتی همراه اول!
این عبارت تگلاین این برنده. جمله ای که ماهیت کلی برند رو معرفی میکنه. بخشی از هویت تصویری برنده و زیر لوگو چاپ میشه. معمولا به ندرت تغییرش میدن و عضو ثابت برنده میمونه همیشه.
شعارهای متغیر یک برند، که برای هر کمپین معمولا متفاوته رو میگیم اسلوگان.
مثل “خوش خطی برازنده شماست” شعار کمپین فروش خطوط رند همراه اول!
اهمیت و مزایای اسلوگان و تگلاین
هرچند که نداشتن شعار بهتر از داشتن یک اسلوگان یا تگلاین بده؛ اما یک شعار خوب میتونه تاثیرای مثبتی روی کسب و کار ما بذاره.
ما راهی داریم تا با مخاطب حرف بزنیم، پس میتونیم با جادوی کلمات تمایز و برجستگی خودمون رو بین کلی برند دیگه مشخص کنیم و باعث انتخاب بهتر مشتری ها شیم.
مثلا میتونه به راحتی ما رو سر زبون ها بندازه و تبلیغمون کنه. همچنین میتونه وفاداری مشتری ها رو تضمین کنه. چون داره ویژگیها مونو توی چند کلمه قابل فهم ارائه میکنه و انتظارات مشتری ها رو بر اساس و مبنای درست شکل میده.
چشمانداز و هدف سازمان رو ترسیم میکنه.
شعار تبلیغاتی خوب باعث ارتباط درست و حرفهای بین برند، مخاطب و رسانه میشه.
یاد آوردن شعار توسط مخاطب از فاکتورهایی که نشون میده تبلیغاتمون اثر بخش بوده.
نکات تاثیر گذار!
اینجا یک سری نکته رو با هم بررسی میکنیم تا بدونیم چه شعاری برای اسلوگان یا تگلاین برند ما موثره.
اول از همه شعار ما نشون دهنده هویت و شخصیت کسب و کار ماست، پس باید قابل اعتماد و اصیل باشه.
بهترین شعار ها اونایی هستن که ساده ان و میشه راحت حفظشون کرد.
ما باید بتونیم توی 5 تا 8 کلمه با مخاطبمون ارتباط برقرار کنیم. خدمات، هدف و چشم اندازمون رو بیان کنیم تا توی ارتباط با مشتری ها بهمون کمک کنه.
شعار تبلیغاتی فقط توضیح کالا یا خدماتمون نیست، باید بتونیم کلمات رو جذاب ادا کنیم تا به بهترین نحو توضیح “شرکت ما چیکار میکنه” رو به نمایش بذاریم.
اما یک اصل مهم دیگه: بیان های ما باید بر اساس حقایق و صداقت باشن!
با دروغ میشه جذب مشتری کرد اما با پی بردن مشتری به اصل شرکت، اعتمادش به کلی از بین میره.
یک مهم دیگه درست منتقل کردن احساساته! یک شرکتی مثل قطعات خودرو مثلا، شعار تبلیغاتی “زیبا و آرام” میتونه براش حکم جوک رو داشته باشه!
باید بتونیم با استفاده از کلمات درست توی حیطه کاری خودمون، راست بگیم و زیبا بگیم! اینجوری یک شعار تبلیغاتی خوب رو داریم.
شعار چند تا از برندهای معروف دنیا رو با هم میبینیم:
اپل: متفاوت فکر کنید (Think Different)
نایک: فقط انجامش بده(just do it)
M&M: در دهانتان آب می شود، نه در دستانتان( برند اسمارتیز)
جنرال الکتریک: تخیل در کار(Imagination at work)
ممنونم ازین که توی این یادگیری منو همراهی کردی. اینجا جایی برای حرفه ای تر شدنه. پس من همیشه توی مای پی اس دی شاپ منتظرتم!