آشنایی کامل با رنگ سازمانی - مای پی اس دی شاپ

آشنایی کامل با رنگ سازمانی

سلام وقتت بخیر همراه عزیز مای پی اس دی شاپ. همونطور که میدونی ما توی پست روانشناسی رنگ ها، تاثیرشون رو توی گرافیک کامپیوتری گفتیم. حالا قراره بریم سراغ رنگ سازمانی این که چرا یک سازمان یک یا ترکیب چند رنگ رو برای برند خودش اختصاصی میکنه؟ و اینکه چه رنگی برای این کار خوبه؟ بزن بریم سراغ پست جذاب امروز رنگ سازمانی

رنگ سازمانی چیست؟

تا حالا شده که با دیدن یک رنگ یاد یک برند مشهور بیفتی؟ یا اصلا میتونیم یک برند معروف رو بدون رنگ سازمانی خودش(مثل ربات سبز اندروید) تصور کنیم؟

رنگ سازمانی میتونه تا اینجا گسترش پیدا کنه که به صورت یک نماد عمل کنه و مخاطب با دیدن یک رنگ یاد ما بیفته! و این که میتونه ماهیت ما رو به بیننده القا کنه.

ما وقتی یک رنگ برای برندمون انتخاب میکنیم، اون رنگ لوگو، ست اداری، کاتالوگ، کارت ویزیت، وب سایت، شبکه‌های اجتماعی، طراحی اپلیکیشن و …ما رو در بر میگیره.

باعث میشه تبلیغات محیطی و رسانه‌ای خیلی اصولی پیش بره و ما حرفه ای به نظر برسیم.

آشنایی کامل با رنگ سازمانی - مای پی اس دی شاپ

رنگ سازمانی در برندها

طبق علم روانشناسی رنگ ها ما میتونیم اینو بدونیم که انتخاب چه رنگی چه تاثیری روی مخاطب ما میذاره. با هم رنگ های سازمانی برند های معروف رو بررسی میکنیم:

قرمز:این رنگ خیلی جلب توجه و تحریک اشتها میکنه. چون ضربان قلبم بالا میبره نشونه ی انگیزه و شجاعت هم هست. بیشتر واسه ی فست فود به کار میبرنش و مثال های برندش هم میشه  ویرجین، کوکاکولا، سی ان ان و هلال احمر.

آبی: بیشتر از ۱۰۰ برند برتر توی دنیا از آبی استفاده کردن. بیشترین کاربردشم مال سازمان هاییه که میخوان کارکرد مداوم و بی خطر رو القا کنن. مثلا فیس بوک، توئیتر، آی بی ام و اورال بی.

سبز: اول از همه تداعی کننده طبیعته و صلح و رشد و سلامتی رو میرسونه. مثالش هم میشه استارباکس و اندروید. اما یک نکته ای وجود داره اونم اینه که برند های جهانی کمتر ازین رنگ استفاده میکنن!

زرد:ما رو یاد طلوع خورشید میندازه و موجب خوشبینی و امید و گرماست. مال برند هاییِ که حس پویایی و نشاط رو میخوان برسونن. مثل نیکون، مک دونالد یا حتی ایرانسل خودمون.

نارنجی: ازون جایی که ترکیب قرمز و زرده، هم حس جسارت هم خوشبینی رو تداعی میکنه. کاربردشم برندهایی مثل فانتا و هارلی دیویدسون هستن.

بنفش: رنگ سلطنت و آرام! حس خلاق و عاقلانه ای که داره باعث میشه برای امور مالی، تکنولوژی های جدید وشبکه های اجتماعی ازش استفاده کنن؛ مثل یاهو و وایبر.

نقره ای: نماد آرامش و توازن که لوکس بودن رو هم میرسونه. اپل و ویکی پدیا ازین رنگ استفاده کردن.

چه رنگی را انتخاب کنیم؟

با توجه به تاثیر هر رنگ و نوع کسب و کارمون ما میتونیم رنگ سازمانیمون رو انتخاب کنیم. حالا ما اینجا یک سری نکات در رابطه با این که چه رنگی میتونه بهتر باشه رو با هم بررسی میکنیم:

اولین پارامتر حوزه کاری ماست. اینکه توی چه صنعتی داریم فعالیت میکنیم. سازمان اهدای خون عقلانیه که رنگ قرمز رو استفاده کنه، نه؟

بعدم سعی کنیم توی صنف خودمون خلاقیت به خرج بدیم. تشابه برندمون با سایر برند های اون حوزه حس تقلبی بودن رو ایجاد میکنه.

یک اصل مهم سن مخاطبه؛ مثلا استفاده نکردن از رنگ های شاد واسه ی برندی که مال بچه هاس کار عاقلانه ای نیست!

همچنین جنسیت مخاطب توی انتخاب رنگ اهمیت زیادی داره. یک برند لوازم آرایشی رنگ های ملایم زنانه رو بیشتر میطلبه.

اگه قصد فعالیت توی سطح بین‌المللیه، بدونیم رنگی که ازش استفاده میکنیم توی فرهگ کشور مد نظرمون معنی بدی نده یا نماد چیز خاصی نباشه! مثل ایران که مشکی نماد سوگواریه.

این نکته رو هم فراموش نکنیم که میشه از ترکیب چند رنگ برای رنگ سازمانیمون استفاده کنیم؛ فقط هماهنگی این رنگ ها رو باید در نظر بگیریم!

آشنایی کامل با رنگ سازمانی - مای پی اس دی شاپ

امیدوارم تو هم مثل من ازین پست لذت برده باشی. با دونستن این مطلب یک قدم به سمت حرفه ای تر شدن برداشتیم! تا تحقیق بعدی من توی مای پی اس دی شاپ منتظرتم.

راجب هنر انتزاعی چقدر میدونی؟ میخوای با طرح های انتزاعی و کاربردش توی صنعت نقاشی و عکاسی بیشتر آشنا شی؟ پس این پست رو از دست نده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مطلب:
جستجو کردن