سلام به تو همراه عزیز مای پی اس دی شاپ. روز خوبی رو برات آرزو میکنم. اگه یادت باشه ما توی پست لوگو، کامل با اهمیتش، کاربردش و انواعش آشنا شدیم. بهت پیشنهاد میکنم اگه نخوندی حتما الان بری و مطالعه ش کنی. چون امروز میخوایم یاد بگیریم چجوری میتونیم لوگوی حرفه ای طراحی کنیم که به سود ما و کسب و کارمون باشه! بزن بریم سراغش.
ویژگی های لوگوی حرفه ای
لوگو نماد بصری ایه که هویت شرکت ما رو نشون میده. به همین دلیل اهمیت بالایی داره و توی موفقیت کسب و کارمون میتونه تاثیر خیلی خوبی بذاره. به شرطی که اون لوگو حرفه ای باشه!
اینجا میخوایم یک سری نکته رو باهم یاد بگیریم تا توی این زمینه بهمون کمک کنه؛ اون نکته ها این مواردن:
اهمیت به یاد موندنی بودن: از کارکردای لوگو اینه که ما رو به خاطرها بسپاره. اپل بهترین مثاله توی این زمینه؛ با خوندن کلمه ی اپل تصویر یک سیب گاز زده میاد تو ذهنمون و این نشون میده که طراح لوگو کارشو عالی انجام داده!
دلیل موفقیت این لوگو: سادست، کلیشه ای نیست و از بقیه رقیباش متمایزه و از همه مهم تر، این لوگو از سال 1976 تا حالا منسوخ نشده و هنوز کاربردشو داره!(فقط توی این سال ها تغییرات ریزی توش ایجاد کردن)
کلیشه ای نبودن: با تکمیل مثال بالا میشه این مورد رو توضیح داد؛ یک میوه چه ربطی به حوزه ی کاری شرکتی مثل اپل داره؟ پس حتما نباید از کلیشه های اون زمینه استفاده کرد. تمایز ها میتونن ما رو به یاد موندنی کنن. لوگوی یک فست فودی حتما نباید همبرگر و پیتزا باشه! اگه باشه میشه یکی مثل بقیه و خیلی سخت میتونه وجه تمایزش رو نشون بده. ساختار شکنی مک دونالد رو اینجا میشه مثال زد.
مزیت سادگی: لوگویی که سادست راحت تر توی ذهن مردم میمونه. و اینکه موقع دیدنش چشم سریع میشناستش و تشخیصش میده. لوگوی پیچیده به راحتی شناسایی نمیشه و کار مخاطب رو سخت میکنه برای همین نمیتونن باهاش ارتباط برقرار کنن.
همیشگی بودن: ترند ها میان و میرن و مربوط به یک زمان مشخصین. اگه لوگومون مطابق ترند امسال باشه برای 5 سال بعد چی، بازم مناسبه؟ برای همین ما باید سعی کنیم لوگویی که میسازیم فقط به یک زمان تعلق نداشته باشه. چون ما میخوایم کسب و کارمون با اون لوگو شهرت پیدا کنه و شناخته بشه، هی عوض کردنش کار حرفه ایی نیست!
لوگوی چندکاربردی: لوگو معرف کار ماست؛ پس توی هرچیزی که مربوطه بهمون باید حضور داشته باشه. برای همین لوگویی که طراحی میکنیم باید هم توی رسانههای دیجیتال هم برای موارد چاپی مون مناسب باشه.
لوگوی حرفهای رو باید بشه توی سایزهای متفاوت، رسانه ها و اپلیکیشن های مختلف؛ همچنین متریال های متفاوت برای چاپ استفاده کرد بدون اینکه از قدرت تاثیر گذاریش کم شه.
مثلا اولین لوگوی اپل رو ببینین. اگه قرار بود امروز این لوگو رو کوچیک کنن و پشت گوشی قرارش بدن، مثل الان قابل تشخیص بود؟ یا اگه این لوگو رو گوشه ی یک کاری چاپی، چاپش میکردیم چقدر کیفیتش حفظ میشد؟ احتمالا برای همین موارد بوده که این لوگو رو سریع عوض کردن و همون سیب معروف رو جاش گذاشتن!
سوال های اساسی: مخاطب ما کیان؟ توی چه رنج سنی ای هستن؟ کار ما جنسیت خاصی رو هدف میگیره؟ ویژگی های روانی و سلیقه ی اون افراد چیجوریه؟ ما برای برقراری ارتباط با مشتری هامون باید جواب این سوالا رو کاملا بدونیم.
ممنون از همراهیت. امیدوارم از مطلب لذت برده باشی. پست های دیگه ای که خیلی میتونن توی این زمینه بهت کمک کنن رو پیشنهاد میکنم تا مطالعه کنی: پست روانشناسی رنگ ها، رنگ سازمانی و روانشناسی شکل ها!
بازم توی مای پی اس دی شاپ میبینمت؛ هنوز کلی چیز برای یاد گرفتن مونده…